Akcijas “Gada vārds, nevārds un spārnotais teiciens 2014” noslēguma pasākums 20. janvārī
Jau noslēgusies Rīgas Latviešu biedrības Latviešu valodas attīstības kopas, Latvijas Rakstnieku savienības un LZA Terminoloģijas komisijas ikgadējā sabiedrības aptauja.
Finālistus un laureātus izsludināsim preses konferencē pirmdien, 2014. gada 20. janvārī, plkst. 12 Rīgas Latviešu biedrības nama Kluba zālē – esat laipni aicināti!
Ieteikumu netrūkst nevienā no kategorijām, un katrā samanāmas gan svaigākas, gan jau iepriekš novērotas vēsmas. Piemēram, par gada vārdu liela daļa respondentu vēlas pasludināt latviskotu selfie, ko par 2013. gada vārdu angļu valodas vidē atzinuši Oksfordas Universitātes valodnieki. „Selfijs” pie mums pretendē uz gada nevārda titulu, kamēr neparasti plašā klāstā saradušies ieteicamie latviskojumi – „tīksmiņš”, „paštīksmekslis”, „pašītis”, „sevītis”, „patnītis”, „paškadriņš”, „patiņš”, arī „pašbilde” un „pašģīmis”.
Līdzīgi ar angļu hashtag – radošā doma sit augstu vilni, ieteikumu vidū ir „mirkļbirka”, „īsmarka”, „temturis”, „čivpieliktnis”, tvītotājiem jeb čivinātājiem nepatīk ne valodnieku ieteiktā „atsauces birka”, ne „atsauces tags”, ne „atsauce”. Tendence liecina par latvisku vārdu meklējumiem tādiem fenomeniem, kas sadzīvē un domāšanā ienākuši nesen, tomēr nekur nav pazudusi arī vēlme atrast tādu kā 2013. gada „atslēgvārdu” vai ar prieku noklausīties, cik radoši runā bērni (starp viņu jaunvārdiem ir, piemēram „glabādnis” kā īpaši saudzējama mantiņa).
Domājot par „nevārdu”, daudziem bijis vilinājums piesaukt ne tik daudz no valodas viedokļa „sliktus” vārdus, cik tādus, kas „sasmērējušies”, būdami bez vainas vainīgi: „kopne”, „Maxima”, „Zolitūde”. Kā ik gadu, nevārda statusam pieteikti tiešie pārcēlumi no citām valodām: šoreiz no jauna aktualizējušās dīvainās „eiro” un „euro” attiecības, arī „dīlošana” un „laineris” ne jau kā pasažieru, bet „acu laineris”, no krievu valodas ievazājies „deguna aizlikums”.
Savukārt spārnotie teicieni jau ierasti izlidojuši lielākoties no politiķu un citu publisku personu, tostarp reklāmistu mutes: starp vairākkārt piesauktajiem ir Maxima reklāmas sauklis „Par visu padomāts!”, „Atkāpjas tie, kuri jūtas vainīgi,” (Maxima Latvija vadītājs Gintars Jasinsks preses koferencē pēc Zolitūdes traģēdijas), „cilvēciska saruna”, pēc kuras par demisiju paziņoja Ministru prezidents Valdis Dombrovskis un politiskās kampaņas sauklis „Eirozona pievienojas Latvijai!”.
Pieteikumus izvērtēs triju rīkotājorganizāciju deleģēta žūrija – valodniecības un rakstniecības profesionāļi.
Ieva Kolmane, 29420386; ieva.kolmane@gmail.com
www.rakstnieciba.lv